CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

ShoutMix chat widget

Isnin, 5 Mac 2012

Kasih Opah..

hai blogger..morning..its working day..its school day..

 um arini aku awal g keje mcm biase..6.40 dh tercegat tunggu bas nak ke tempat kj..perjalanan selama satu jam..dan dua buah bas aku kene naik utk smpai ke destinasi..tapi arini..driver bas lambat..pukul 7 lebih baru smpai..dan aku terlewat 5 minit sampai ke ofis..umm rekod bersih ku telah dinoda..tet!
Tapi aku bukan nak cerita tentang kelewatan bas dan kecepatan aku..(hihi) tapi tentang seorang opah yang rindukan cicit..(not cucu k..)

         [start] dalam bas kedua menuju ke tmpat kerja..ketika ini bas belum bergerak lagi..driver yang lewat itu pergi mandi..hump~
semasa aku duduk menunggu driver bas menghidupkan enjin..naik seorang opah yang sedang menjinjit beg tgn dan beg kain..serta memakai cermin mata berkanta besar dan tebal..kecil molek je opah nie..sambil tersenyum..aku membalas senyumnya..sesudah dia memilih tempat duduknya aku bertanya..

aku: mak cik nak kemana? (aku gelar dia makcik..)
oph: opah nak ke kampar..tengok cicit dekat sekolah..lame dah opah tak tengok cicit..10 hari ade agaknye..
aku: ow..lepas tu opah g umah cucu opah la ye..
opah: eh xla..lepas tengok cicit, opah balik la..dulu opah yang jaga cicit..tapi sekarang x dah..orang dah tua ape ade gunenye lagi..(tersentak aku mendengar..aku terus mendiamkan diri dan mahu dengar ceritanya..)

..opah dulu memang tinggal umah cucu sekejap..tapi orang tua bukan ada guna lagi..(dia diam dan sambung kembali..)opah pantang betul kalau orang menengking pada opah..ayah opah pun xpernah tengking opah..suami opah pun xpernah tengking opah..anak-anak opah pun xpernah tengking opah..tapi bila cucu tengking opah..opah jadi marah..opah keluar dari umah cucu..balik ke rumah opah..barang2 opah banyak lagi yang tertinggal di rumah cucu..mase opah mengemas cucu boleh kate kutipla ape yang boleh dikutip..(sayu hati aku..mesti opah nie bersedih sangat2..)..opah nak pegi tengok cicit kat sekolah..sorang darjah 3 dan sorang darjah 5..nanti jumpe di sekolah menjerit2 lah cicit opah nie nanti nampak opah..(katanya menghabis cerita yang sangat ringkas tetapi penuh makna oleh opah..) opah tersenyum lagi..

           Aku sangat-sangat terkejut..macam baru bangun dari tidur..tibe2 aku rindukan arwah opah ku..kalau la boleh aku ambil opah ni sebagai opah angkat..opah tu tinggal sorang2 dirumahnya..suaminya dah lama meninggal..xsempat aku nak bertanya perihal anak2nya..sikap aku yang tak suka memotong atau mengganggu cerita orang buat aku xdpt nak jwb persoalan ku..harap2 dpt jumpe opah tu lagi..semoga Allah melindungi opah dan semoga cucunya dibuka mata untuk melihat hati opahnya..

KENAPA MENJADI MANUSIA YANG TIDAK BERHATI PERUT?
Kasih Opah..tiada penghujung..tak meminta tak mengharap..hanya ingin berjumpa cicit kesayangan..melepas kerinduan yang sarat..sanggup opah itu bangun seawal pagi mendaki tangga bas yang tinggi..dengan tujuan nak temui cicit kesayangan..panjang lagikah nyawanya untuk dilayan sedemikian..kuat lagikah opah?selagi ada hayat mungkin opah akan terus berbuat demikian..demi cicitnya..selagi ada yang mahu menerima..

0 ulasan:

Catat Ulasan